Etusivu

Työterveys

Kuvassa on metsätähti.

Työterveyshuoltolain mukaan työnantaja on velvollinen järjestämään työterveyshuollon palveluksessaan oleville työntekijöille. Lakisääteinen työterveyshuolto on luonteeltaan ennaltaehkäisevää ja työkykyä ylläpitävää. Työnantajan velvollisuus on laatia yhdessä työterveyshuollon kanssa toimintasuunnitelma, joka tarkistetaan 1-2 vuoden välein.

Lakisääteinen työterveyshuolto sisältää muun muassa:

  • työpaikkaselvitykset työn ja työympäristön vaikutuksista työntekijöiden terveyteen
  • terveystarkastukset tarpeen mukaan työsuhteen alussa ja määräajoin
  • työhöntulotarkastus pakollinen, jos työssä vaaraa aiheuttavia tekijöitä
  • työkyvyn seuranta ja kuntoutukseen ohjaamisen
  • sairauspoissaolojen seuranta ja tapaturmien torjunta yhteistyössä työpaikan kanssa

Lakisääteinen työterveyshuolto ei sisällä sairaanhoitoa. Työnantaja voi kuitenkin halutessaan tarjota työntekijöilleen myös sairaanhoidon, jolloin he voivat sairastuessaan mennä työterveyslääkärin tai hoitajan vastaanotolle. Sairaanhoidosta sovitaan erikseen työterveyshuollon palvelusopimuksessa. Työnantaja saa hakemuksesta Kela korvauksia maksamistaan työterveyshuollon kustannuksista (vuonna 2021 korvaus on ehkäisevän työterveyshuollon osalta 60 % ja sairaanhoidon osalta 50 % hyväksytyistä kustannuksista).

Lisätietoa aiheesta löydät työterveyshuoltolaista

Kelan sairauspäiväraha työnantajalle

Kela maksaa sairauspäivärahan työnantajalle, jos työnantaja on maksanut työntekijälle palkkaa sairauspäivärahan omavastuuajan jälkeisen poissaolon ajalta (työehtosopimuksen mukaisesti). Omavastuuaika on sairastumispäivä ja sitä yhtäjaksoisesti seuraavat 9 arkipäivää. Arkipäiviä ovat myös lauantait ja aattopäivät.

Sairauspäivärahaa tulee hakea 2 kuukauden kuluessa työkyvyttömyyden alkamisesta. Lakia noudatettaessa 1+9 omavastuuaika. Palkkatukea ei voi hakea päiviltä, joilta työnantajalla on oikeus hakea Kelan sairauspäiväraha

Lisätietoa sairauspäivärahasta löydät Kelan verkkosivuilta.